De Spaanse luchthaven Castellón-Costa Azahar werd een symbool van Spaanse geldverspilling vóór de crisis. Na opening in 2011 werd het jarenlang niet gebruikt. Ryanair geeft Castellón nu een tweede leven.
De luchthaven moest het stadje Castellón de la Plana (180.000 inwoners) aan de Spaanse Costa bedienen, schrijft de Guardian, Dat terwijl er in het nabije Valencia en Alicante al vliegvelden waren. Het vliegveld kostte 150 miljoen euro, maar stond bijna vier jaar leeg.
Frauderende politicus liet standbeeld achter
Drijvende kracht achter de luchthaven was Carlos Fabra, hoofd van de lokale provincie. Hij zit nu in de gevangenis wegens fraude. Fabra liet nog een herinnering na: voor de ingang van zijn luchthaven staat een 24-meter hoog koperen standbeeld, dat volgens velen Fabra zelf moet voorstellen. Ook op kosten van de belastingbetaler.
Donderdag begint de kaartverkoop voor vluchten vanaf Castellón, maakte Ryanair woensdag bekend tijdens een persconferentie. Vanaf 15 september gaat de lijn Castellón-London met drie vluchten per week. Een dag later begint de lijn Castellón-Bristol, met drie vluchten per week. Ryanair verwacht 60.000 passagiers per jaar te kunnen vervoeren via Castellón.
Geen tegenprestaties
De keuze voor het niet erg centraal gelegen Castellón te vliegen gaat in tegen het voornemen van het bedrijf om minder obscure locaties te kiezen. De lokale autoriteiten zijn er in ieder geval blij mee. Volgens lokale bestuurders zijn er geen tegenprestaties beloofd aan Ryanair voor het beginnen van de lijndiensten.
De allereerste vlucht vond trouwens in januari plaats. Dat was een charter, die voetbalploeg Villareal naar een wedstrijd in Noord-Spanje bracht.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl